Campagne: Wetenschap=M+V+X
11 februari is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot “Internationale dag van vrouwen en meisjes in de wetenschap”. Vandaag lanceert de Jonge Academie de campagne “Wetenschap = M+V+X” die aandacht vraagt voor de onbewuste vooroordelen rond gender en de gevolgen ervan aan onze universiteiten.
Wetenschap=M+V+X omvat een website met informatie & toolbox, een postercampagne met gezichten uit de 5 Vlaamse universiteiten en cartoons op sociale media. Ondertussen werken we aan een nieuw genderactieplan via een gezamenlijke VLIR-JA taskforce.
Implicit Bias
De Jonge Academie wil studenten en academici bewust maken van het bestaan van deze onbewuste vooroordelen en de invloed ervan op de (academische) carrière. Met Implicit bias (impliciete vooroordelen) worden de onbewuste vooroordelen bedoeld die mensen met zich meedragen. Het is een bekend psychologisch mechanisme waardoor we onbewust aannames maken over anderen. Zonder dat we het zelf beseffen, schrijven we bepaalde kenmerken sneller toe aan mannen, en andere aan vrouwen. Zo beschouwen we ‘leiderschap’ veelal als een typisch mannelijke kwaliteit en vragen we ons vaker af hoe een vrouw een drukke job met een gezin kan combineren. Hoewel vrouwen niet de enigen zijn die nadeel ondervinden van implicit bias, toont onderzoek aan dat implicit bias belangrijke struikelblokken creëert in de academische loopbaan van vrouwen… Lees meer
Facts & Figures
Volgens het meest recente gelijkekansenrapport van de Vlaamse Interuniversitaire Raad (VLIR) was in 2017 amper een kwart van de Vlaamse professoren een vrouw. Op niveau van het doctoreren is er nog een gelijk aantal mannen en vrouwen, maar de kloof tussen mannen en vrouwen stijgt gestaag naarmate de academische loopbaan vordert. Lees meer
Bias in de praktijk
Vele concrete situaties en gebeurtenissen in de praktijk illustreren de aanwezigheid van implicit bias. Zowel ervaringen met vooroordelen als verhalen over positieve verandering dankzij alertheid hiervoor willen we verzamelen en bundelen. Lees verhalen uit de praktijk.