Moendoes

22/10/2019 door admin

Expeditie Moendoes is een spannend, educatief spel waarmee kinderen vanaf 10 jaar op een speelse manier kennis maken met de essentie van wetenschap. Het werd als bordspel ontwikkeld door De Jonge Akademie in Nederland en werd in samenwerking met de Jonge Academie gedigitaliseerd. Binnenkort wordt het beschikbaar gesteld voor scholen in Vlaanderen en Nederland.

 

“Miljoenen kilometers hiervandaan baant een team wetenschappers zich een weg door het heelal in een spectaculair ruimtetuig. Hun missie: vind een planeet waar mensen kunnen wonen. Ze stuiten op Moendoes: een raadselachtige planeet met intelligente bewoners.”

 

Een (klas)groep kinderen krijgt de opdracht om een onbekende planeet in kaart brengen. Hiervoor moeten de kinderen in teams informatie verzamelen, vragen beantwoorden en conclusies publiceren: kortom, te werk gaan als een team wetenschappers. In één lesuur proeven ze van wat het is om onderzoeker te zijn.

 

Dit najaar wordt de digitale versie van Expeditie Moendoes gelanceerd. Scholen kunnen het spel spelen via een online toegankelijk platform. De bronnen en vraagstukken zijn beschikbaar als downloads en de gevonden antwoorden kunnen tijdens het spel digitaal gepubliceerd worden. “De digitalisatie van het spel zorgt voor een bijkomende dimensie. Het stimuleert de kinderen nog meer om een kijkje te nemen in de conclusies van andere groepen en om verder te bouwen op die bevindingen,” aldus Kris Myny (Jonge Academie, imec). Juiste antwoorden leveren punten op maar de belangrijkste drijfveer is zoveel mogelijk te weten te komen over de planeet en de ‘Moendianen’.

 

Tijdens het wetenschapsfestival Sound of Science werd het digitale spel uitgetest, met een uitstekend resultaat. Bij de vraag ‘Wie vond het leuk?’ gingen alle handen in de lucht. Ook op 24 november, Dag van de Wetenschap, zal het spel als workshop aangeboden worden op locaties in de Vlaamse universiteiten. Dit wordt de laatste halte op weg naar scholen in Vlaanderen waar het spel gespeeld kan worden in zowel de laatste graad basisonderwijs als de eerste graad secundair.

 

Niet alleen spreekt het enthousiasme van de kinderen boekdelen, ook vanuit academisch oogpunt wordt Expeditie Moendoes warm aanbevolen: “Een betere start van onderzoekend leren heb ik nog niet ontdekt. Alle scholen en lerarenopleiding zouden het standaard moeten spelen.” (Prof. dr. Maarten Kleinhans, Universiteit Utrecht, De Jonge Akademie)